Pražské orgie v plném proudu…

Ne, nemusíte mít obavy, neděje se nic zvláštního nebo vlastně ano, Irena Pavlásková se pustila do nového filmu Pražské orgie, kterému je předlohou slavná kniha Philipa Rotha, držitele Pulitzerovy ceny.

Režisérka Irena Pavlásková začala natáčet film Pražské orgie. Scénář napsala podle slavné knihy nedávno zesnulé americké literární legendy, držitele Pulitzerovy ceny, Man Bookerovy ceny a desítek dalších literárních ocenění Philipa Rotha. V hlavních rolích jsou uznávaný kanadský herec Jonas Chernick a držitelka prestižního ocenění pro nejlepší herečku MFF v Benátkách Ksenia Rappoport.

Pro Irenu Pavláskovou jsou Pražské orgie sedmým celovečerním hraným filmem. Za svoje filmy získala řadu významných ocenění, včetně cen z festivalů kategorie A, jako je Speciální cena z MFF Cannes, Grand Prix z MFF Montrealu, ceny z MFF Moskva, dále Grand Prix Paříž Cretéil a mnohé jiné. Její filmy se kromě toho těší divácké návštěvnosti.

Příběh filmu Pražské orgie nás zavádí do Prahy poloviny 70. let, kam přijíždí slavný americký spisovatel Nathan Zuckerman – často využívané spisovatelovo alter ego – aby  odvezl rukopis povídek napsaných v jazyce jidiš, jejichž autor byl zavražděn nacisty. Pro Zuckermana je pražská návštěva bizarním střetem s totalitou ovládaným národem a podivuhodným  uskupením režimem umlčovaných umělců. Díky hledání rukopisu se seznámí se svéráznou a nezkrotnou Olgou a pronikne na vyhlášené večírky, na nichž každý hledá únik ke krátké svobodě po svém. Zuckerman se stane divákem i účastníkem dekadentního představení plného zmařených snů.

Spisovatel Philip Roth vycházel při psaní novely Pražské orgie z vlastních zážitků. Roth v 70. letech do Prahy jezdil a setkával se s českými zakázanými autory – Kunderou, Klímou, Vaculíkem a jinými. Rovněž se stýkal s českou komunitou v New Yorku, v 70. a 80. letech poskytoval podporu československým  spisovatelům. V roce 1976 odmítla komunistická moc Rotha do Československa vpustit, vrátil se až v roce 1990.  Letos v březnu Philip Roth ve věku 85 let zemřel.

Irena Pavlásková získala od Philipa Rotha práva na zfilmování Pražských orgií před pěti lety. Osobně se s ním setkala v jeho domě v Connecticutu. „Chtěl vědět, jaký mám k tématu knihy vztah, jak jsem vnímala totalitu,  už předtím si vyžádal moje filmy... Po tříhodinovém povídání mi řekl: Já vám ta práva dám! Než jsem se vrátila do Prahy, byl už v Dilii v e-mailu návrh smlouvy od agenta pana Rotha. Bylo to skutečně bleskové a unikátní. Je mi nesmírně líto, že pan Roth odešel, hluboce se mě to dotklo. Zavazuje mě to ještě víc k dobrému filmovému výsledku. Philip Roth se těšil, že přijede na premiéru, a já mám trochu pocit viny, že jsem nesehnala finance rychleji, aby se toho dožil. Důvěra, kterou mi pan Roth dal, je pro mě neskutečným zážitkem a závazkem,“ říká režisérka a scenáristka Irena Pavlásková.

Po celou dobu byla s Philipem Rothem v písemném kontaktu,  probírali, co je třeba ve filmu zdůraznit, diskutovali o hlavních významových liniích příběhu, mluvili o hereckém obsazení.

Informace poskytla: Jana Šafářová