Prazdroj smysluplně bojuje proti vizuálnímu smogu

Hospody a restaurace bez nadbytečných reklamních poutačů a světelných efektů, opravené fasády s přehledným označením provozovny i čepovaného piva. Plzeňský Prazdroj bojuje s nadměrným vizuálním smogem, tedy agresivní reklamou, která se nehodí do prostředí a ruší lidi v českých městech a vesnicích.

„Zatím jsme vylepšili 91 českých hospod. Začali jsme už na jaře, kdy byly hospody zavřené a měly tak prostor řešit úpravu svého exteriéru. Na podzim byla bohužel situace podobná, část hospod fungovala jen přes okénko, ale většina své provozy zavřela. Proto někteří majitelé využili absenci hostů k úpravám svých podniků, a my jsme se jim v tom snažili pomoci, aby byli nachystaní, až budou moci opět otevřít,“ říká Markéta Bláhová, která má projekt v Prazdroji na starosti.

Prazdroj sám sice žádnou hospodu a restauraci nevlastní ani neprovozuje, ale jako jedna z nejznámějších a nejviditelnějších tuzemských firem si uvědomuje odpovědnost za to, jak navenek působí podniky, kam dodává pivo i svá reklamní označení. Proto ve spolupráci s předními tuzemskými odborníky z oblasti designu, architektury a reklamy v čele s Veronikou Rút Fullerovou[1] odstartoval svůj projekt s názvem Fresh Outlet.

„Rozhodli jsme se zásadním způsobem změnit prezentaci našich značek ve veřejném prostoru. Budeme střídmější, což povede k přehlednějšímu značení, lepší orientaci a navigaci zákazníků do podniků. Neméně důležitým efektem je snížení spotřeby plastů a energií. Soustředíme se na kvalitu, prezentovat se chceme skvěle načepovaným pivem a ne přebujelou reklamou. To zapadá do naší dlouhodobé strategie odpovědného podnikání i chování,” dodává Markéta Bláhová.

Cílem Prazdroje je výrazně zjednodušit a zpřehlednit prezentaci svých značek v exteriéru, ať už jde o firemní nápis, poutač, polep nebo směrovku u silnice. „Nový směr snižuje počty venkovních reklamních prvků i množství použitých světel a tlumí používané barvy. Redukuje také počet venkovních polepů v oknech. Zjednodušili jsme design reklamních prvků, aby nepůsobil rušivě, a exteriér každé z provozoven řešíme jako jeden celek. S některými hospodami pak řešíme vylepšení komplexně včetně nové fasády,“ popisuje Veronika Rút Fullerová.

To, že nadbytečná reklama v ulicích i na hospodách lidi ruší, si Prazdroj ověřil u zákazníků. Z průzkumu mezi tisícovkou lidí mu vyšlo, že jsou jí ve veřejném prostoru přehlceni. Střídmější prezentace je pro ně nejen příjemnější, ale pomáhá jim i v lepší orientaci. „To s sebou nese i benefit pro hospodského – do čistší, hezčí a vizuálně uspořádané provozovny bez zbytečného reklamního balastu mají lidé mnohem větší chuť zajít na pivo a častěji se tam vrací,“ konstatuje Markéta Bláhová.

Jsou to právě majitelé a provozovatelé hospod a restaurací, kdo se změnami vždy musí souhlasit a dát jim zelenou. „Nemůžeme jim nic nařizovat, jde o jejich majetky a podnikání. Pilotní projekty ale ukazují správnost nového směru, hosté i hospodští změny oceňují,“ říká Markéta Bláhová.

 

Prazdroj novým konceptem také snižuje dopady svého podnikání na životní prostředí. „Cílem projektu je nejen zpříjemnit lidem život v obcích a pomoci hospodským zatraktivnit provozovny pro jejich hosty, ale také snížit spotřebu energií i použitých materiálů včetně plastů. Konkrétně u vnějších plastových poutačů jsme zmenšili rozměr o 30 procent a celkově tak díky novým označením snížíme produkci nových plastů na polovinu. Menší počet světelných zdrojů a přechod na LED pásky nebo moduly, tedy šetrnější typ osvětlení, pak hospodským uspoří ročně až 50 procent spotřebované energie,“ uvádí Markéta Bláhová.

Praktický z pohledu výměny i množství použitého materiálu je také nový styl pro názvy provozoven. Vytváří ho nová sada písmen, která je větší a podsvícená led páskem skrytým v liště, takže je i lépe viditelná z dálky.[2] „Dříve jsme při přejmenování restaurace museli nechat vyrobit velké plastové označení na míru, což bylo nejen nákladné, ale i nešetrné k životnímu prostřední,“ říká Markéta Bláhová. Ačkoliv je řada prvků v rámci projektu Fresh Outlet jednotná, pivovar nezapomíná na osobitost každého podniku. „Pro každou hospodu či restauraci vybíráme každý nosič individuálně s ohledem na její charakter a umístění v obci,“ dodává Markéta Bláhová.[3]

Nový přístup je zároveň v souladu s novou politikou mnoha tuzemských měst, která se rozhodla reklamu ve veřejném prostoru regulovat. Prazdroj s nimi svůj záměr konzultuje, podílí se na veřejné diskusi a s některými radnicemi například v Plzni spolupracuje při tvorbě manuálů pro reklamu ve veřejném prostoru.



[1] Veronika Rút Fullerová je expertka na prezentaci firem a institucí ve veřejném prostoru. Na toto téma vytvořila svou diplomovou práci s názvem Grafický design ve veřejném prostoru na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a spolupracuje s mnoha městy a městskými částmi. Vytvořila také první český komplexní Manuál dobré praxe reklam a označování provozoven pro městskou část Brno-střed, za který obdržela prestižní ocenění Czech Grand Design 2018.

Na novém směru se kromě Veroniky Rút Fullerové podílí také oceňovaný brand designér Lumír Kajnar.

[2] Autorkou nového písma pro označení názvu hospod je slovenská designérka Sláva Jevčinová. Navržené je tak, aby bylo snadno zapamatovatelné a stalo se jasným označením podniků, které nabízí některé z piv Plzeňského Prazdroje.

[3] Do budoucna se chce Prazdroj zaměřit i na vnitřní prostory hospod, kam dodává své propagační materiály, plakáty, tabule nebo stojánky na stoly. I ty by měly projít důkladnou revizí, aby vylepšily prostředí s jasným cílem – vytvořit příjemné místo pro hosty a redukovat přebujelou reklamu v prostoru.