Na péči o zdraví nezapomínejme ani během dovolené – řadu potíží lze řešit na dálku

Léto přeje cestování. Aby se však z vysněného odpočinku nestala noční můra, je důležité nepodceňovat ani běžné zdravotní potíže. Mít své zdraví pod kontrolou a zároveň neztrácet drahocenný čas sháněním lékaře není přitom nic složitého – ani na dovolené. Pomoci může telemedicína – konzultace s lékařem prostřednictvím videohovoru či online chatu.

Cestování často kromě nových zážitků přináší i nečekané nemoci a zranění. Nachlazení z klimatizace, zažívací potíže, alergické reakce nebo úraz při sportu – s podobnými nepříjemnostmi se dříve či později setká každý. Běžně takové situace řešíme návštěvou lékaře. Co ale dělat ve chvíli, kdy k lékaři nemůžeme fyzicky? Návštěva pohotovosti v cizí zemi není obvykle nic příjemného – problémem může být jazyková bariéra nebo nízká kvalita poskytovaných služeb.

Odborná lékařská péče v češtině, i z ciziny

Vhodným řešením běžných zdravotních potíží, a to i ze zahraničí, se v posledních letech stává distanční medicína. Jejím prostřednictvím mohou pacienti zkonzultovat svůj stav s kvalifikovaným lékařem odkudkoli na světě, ve dne i v noci. „Většinu zdravotních komplikací běžných cestovatelů lze řešit na dálku,“ potvrzuje MUDr. Petra Bomberová Kánská, vedoucí lékařka služby Lékař online 24/7, průkopnické české telemedicínské platformy. V řadě případů se turisté během cestování potýkají s lehkými zdravotními nepříjemnostmi spojenými s pobytem na slunci a s vodními radovánkami. „Mezi nejčastější komplikace patří problémy způsobené nedbalostí při pobytu na slunci – například úpal a úžeh. Velice běžné jsou i střevní a zažívací potíže – u žen pak také letní gynekologické záněty. Většinou se naštěstí nejedná o nic vážného. V zahraničí se ale podobné problémy řeší mnohem obtížněji,” uvádí MUDr. Bomberová Kánská.

A přidává osobní zkušenost, kdy konzultace na dálku prostřednictvím služby Lékař online 24/7 pomohla pacientce vyvarovat se návštěvy egyptské nemocnice. Silně ji pálilo oko, obávala se zánětu nebo infekce. Neuměla však dobře anglicky, a navíc si nebyla jistá kompetencí lékaře. Rozhodla se proto svůj problém vyřešit distančně. S lékařkou se spojila pomocí chatu v chytré aplikaci. Po vyplnění krátkého dotazníku a zodpovězení několika upřesňujících dotazů lékařce na vyžádání zaslala i fotografie postiženého oka. „V tomto i řadě dalších případů je možné na základě všech dostupných informací provést diagnostiku za pomoci fotografie. Podobně lze postupovat například i při vyšetření mandlí nebo nejrůznějších kožních vyrážek,“ vysvětluje MUDr. Bomberová Kánská. Pálení oka lékařka správně přičetla nevhodnému nošení kontaktních čoček v klimatizovaném prostředí. Pacientka proto dostala doporučení, jak dále postupovat a jaké oční kapky zakoupit v místní lékárně. Dále se lékařka s pacientkou domluvila na online kontrole druhý den, kdy byl nález přívětivější, obtíže ustupovaly a zvládlo se vše bez návštěvy pohotovosti. Paní doktorka pacientku uklidnila a oko bylo během pár dní v pořádku.

Největší hrozbou je podcenění situace

„Zodpovědná péče o vlastní zdraví během prázdnin se rozhodně vyplácí. Čas od času totiž nastávají případy, kdy sáhnout po lécích z cestovní lékárničky zkrátka nestačí,“ upozorňuje MUDr. Bomberová Kánská. Například průjmové infekce či nemoci dýchacích cest mohou být velmi nepříjemné, zejména pro chronicky nemocné cestovatele a malé děti. Dehydratace a horečky bývají dokonce životu nebezpečné. Podle statistik během letní sezóny každoročně zemře zhruba stovka českých turistů.[1] Důvodem často bývá například srdeční zástava. Pokud jsou problémy závažné, je vždy nutné vyhledat odbornou pomoc.

O tom, že pacientovi lze na dálku leckdy doslova zachránit život, se přesvědčila také MUDr. Bomberová Kánská. Do aplikace se přihlásil starší muž, kterého trápila dušnost a nevolnost po pobytu na slunci. Myslel si, že jde o úpal. Lékařka ale diagnózu dle popsaných příznaků zpochybnila. Iniciovala s pacientem videohovor, aby ho mohla vyšetřit i vizuálně. Dle dechové frekvence a dalších příznaků připustila možnost závažného srdečního problému. Přiměla proto pacienta vyhledat akutní pomoc v okolí a ihned zavolala záchranku. V nemocnici se u něj následně potvrdila diagnóza srdečního selhání. Tento i řada dalších případů, které odborníci sužby Lékař online 24/7 denně řeší, dokazují, že prevenci a včasnou péči není radno podceňovat – ani na dovolené. Pro tyto účely se telemedicínské nástroje stávají účinným a snadno dostupným nástrojem.

Lékař online 24/7 s vámi i na dovolené

Ať už trávíte dovolenou doma, nebo v zahraničí, stáhněte si před odjezdem aplikaci mojeEUC. Přes aplikaci mojeEUC máte přístup k lékaři online 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Praktický lékař ze služby Lékař online 24/7 se s vámi spojí do 30 minut, vyšetření probíhá formou chatu nebo videohovoru. 7 z 10 obtíží lze vyřešit online. Péči zajištuje centrální tým lékařů EUC. V případě potřeby vystaví i eRecept nebo žádanku na laboratorní test onemocnění covid-19. Běžná cena jedné konzultace s lékařem ve službě Lékař online 24/7 je 290 Kč. V červenci bude tato služba poskytována zdarma.

Zdravotnická skupina EUC tvoří největší síť ambulantních klinik v ČR. Je největším poskytovatelem ambulantní péče, prémiové péče, mamoscreeningu a lékařské péče pro zaměstnavatele. Od roku 2011 do roku 2021 investovala 1 129 mil. korun především do modernizace přístrojů, vzdělávání zaměstnanců a elektronizace systémů a služeb. Ve 25 zdravotnických zařízeních napříč ČR, 13 mamocentrech, 24 lékárnách a 11 laboratořích zaměstnává 2 300 zdravotníků, kteří provedou 3,3 mil. vyšetření ročně. Na podzim 2017 vydala jako první v sektoru zdravotnictví v ČR emisi dluhopisů, v celkovém objemu 1,4 miliardy korun. Více na www.euc.cz

[1] Zdroj: https://www.mzv.cz/jnp/cz/zahranicni_vztahy/vyrocni_zpravy_a_dokumenty/poskytnute_informace/statistika_umrti_ceskych_obcanu_v.mobi