Benchmarking
Moderní nástroj řízení spočívá v měření a analýza procesů a výkonů organizace a prostřednictvím systematického porovnávání s výkonem ostatních hledání nejlepších řešení. První jej zaváděla firma Xerox na konci sedmdesátých let. Kanadská provincie Ontario: obce mají ze zákona každoročně povinnost poskytovat ministerstvu vnitra řadu údajů pro porovnávání kvality služeb. Umožňuje poznat vnitřní fungování organizace, sdílet zkušenosti a nejlepší praxi se srovnatelnými subjekty a identifikovat příležitosti ke zlepšení procesů a postupů ve vlastní organizaci. Smyslem benchmarkingu je realizace změn potřebných ke zlepšení výkonů.
Postup:
- vymezení oblastí benchmarkingu stanovení cílů (výkony pro budoucnost)
- zmapování profilu služeb a formulace kvantitativních a kvalitativních ukazatelů
- zapojování všech zainteresovaných stran
- sběr a zpracování dat
- porovnávání ukazatelů a identifikace nejlepšího řešení
- analýza procesů - porovnávání s nejlepším procesem
- identifikace rezerv ve vlastním výkonu
- akční plány k zavedení změn a jejich realizace
- vyhodnocení procesu a dosažených výsledků
- zajištění přijetí závazku provést změnu
Předpoklad úspěšného benchmarkingu:
projekt má oporu ve vedení organizace, které pomůže při změnách politiky úřadu, jež budou součástí procesu dotčené agendy - personál úřadu a přijal změny za své organizace učí své zaměstnance přijímat kritické srovnávání a vytváří jim podmínky, aby u nich nedocházelo k pocitům ohrožení organizace vymezí jen určitý počet klíčových aktivit v rámci úřadu, např.:
- rozdělení odpovědností a s podrobným akčním plánem
- aktivní zapojení všech zúčastněných aktérů
- vytvoření etického kodexu, který mimo jiné stanový i postup, kdy, v jakém rozsahu a v jaké formě budou zveřejněny výstupy a výsledky porovnávání.