S drogou v pití má v klubech zkušenost 33 procent lidí. Jak si svou sklenku chránit?

Nechtěná droga v nápoji je běžnou realitou nočních klubů. Setkala se s ní třetina mladých lidí. Skupina 15 středoškoláků přišla s řešením, díky kterému sbírá úspěchy v Česku i v zahraničí.

Vytvořili tzv. scrunchie gumičku do vlasů, která není jen módním doplňkem k večerní zábavě. Ve vhodnou chvíli se dá využít jako ochranný kryt skleničky proti intoxikaci drinku. „Nápad nám vnukla osobní zkušenost kamarádky, které hodil neznámý muž v klubu drogy do pití. Když jsme pak provedli průzkum mezi dalšími studenty, ukázalo se, že s podobnými praktikami se v nočních podnicích setkalo 33 procent našich vrstevníků. Sedm procent teenagerů dokonce přiznalo, že už takto nevědomě návykovou látku užili. Problém se týká především dívek, ale ani kluci nejsou výjimkou, motivem agresora bývá hlavně zneužití, kdy často dochází i ke znásilnění oběti nebo také okradení,“ popsal za tým autorů „bezpečnostní gumičky“ Albert Lepin.

Studenti 3. ročníku hradecké obchodní akademie uvedli svůj produkt na trh v rámci výukového programu JA Studentská firma, který na českých středních školách realizuje vzdělávací organizace Junior Achievement Czech (JA Czech). Pod názvem Cap-it a s mottem „Nebojte se napít!“ se parta spolužáků v září pustila do podnikání. Během školního roku vybudovali fungující byznys s udržitelnou výrobou a prodejním e-shopem. „Gumičky nejprve šily naše babičky, a to z odřezků látek, které nám poskytla česká oděvní firma. Nyní jsme navázali spolupráci s chráněnou dílnou, a posunuli tak kvalitu výroby a faktor sociálního podnikání na další úroveň. Nyní se soustředíme na prodej skrze naše webovky a pracujeme na naskladnění nových modelů. Plány máme velké a rádi bychom v podnikání pokračovali, uvidíme, jak to půjde skloubit s maturitním ročníkem,“ prozradil ředitel studentské firmy Cap-it.

Kromě on-line objednávek mají studenti odbyt také na školních akcích a na prodejních veletrzích (i v zahraničí). Už v březnu získali jako první česká studentská firma ocenění na přehlídce ve Vídni a začátkem června zvítězili v on-line finále mezinárodní soutěže Social Innovation Relay 2023 pořádaném společností NN Group a neziskovou organizací JA Europe, která rozvíjí studenty středních škol v sociálním myšlení a obecně prospěšném podnikání. „Bylo úžasné sledovat, s jakým elánem se český tým prosadil v konkurenci studentů z Japonska, Nizozemska, Řecka a dalších. Ve finále se představilo celkem 34 soutěžících z devíti zemí. Všichni s mimořádným odhodláním využít své schopnosti pro lepší budoucnost nás všech. Tým Cap-it dominoval díky své kreativitě, podařilo se jim otevřít vážné téma, které mezi mladými velmi rezonuje, a jejich produkt má už nyní pozitivní dopad na širokou skupinu lidí,“ řekl ředitel JA Czech Martin Smrž.

V Česku se tým Cap-it stal JA studentskou firmou roku 2022/23. Za sebou nechal 287 studentských firem, které v letošním školním roce vznikly na středních školách po celé republice. Vrcholem roku nabytého úspěchy bude pro zástupce týmu účast na 34. evropském finále soutěže Gen-E 2023, 11. až 14. července v tureckém Istanbulu. Zde se představí kolem 40 studentských firem, národních vítězů svých zemí. „Přípravy jsou obsáhlé, počínaje samotným představením firmy po oblečení, ve kterém budeme jako tým reprezentovat Česko. Skloubit všechny požadavky soutěže a do toho chod celé firmy je poměrně náročné, ale věříme si. Často se nacházíme v situacích pod tlakem, a jak se říká, právě tehdy vznikají nejlepší věci. To je naše motivace jet dál a nezastavovat,“ shrnul Albert Lepin.