Reportáž: Změny na Ostravsku. Těžký průmysl střídají moderní technologie a výzkum

Ostravsko, kdysi symbol těžkého průmyslu a dolů, dnes sází na moderní technologie, výzkum a inovativní vzdělávání. S pomocí peněz z Evropské unie se zdejší žáci a studenti mohou učit angličtinu, dějepis nebo zeměpis ve virtuální realitě a město také ve velkém podporuje špičkový technologický výzkum.

Doly a hutě nahrazují na Ostravsku v posledních letech výzkumná centra, technologické laboratoře a školy s moderní výukou. Statutární město Ostrava se snaží navázat na tradici technické zručnosti a know-how zdejších lidí a posunout ho na novou, moderní úroveň.

„Region je historicky technologický a technologický by měl zůstat. Koneckonců je to naše konkurenční výhoda v rámci celé České republiky,“ vysvětlil Jiří Hudec, vedoucí odboru strategického rozvoje města Ostravy.

Na rozvoj technologických inovací a vzdělání má v tomto programovém období vyčleněno statutární město dokonce 7,7 miliardy korun.

Několik set milionů dostalo třeba Centrum energetických a environmentálních technologií, tak zvaný CEET, na stavbu své nové budovy, kde se nachází hned několik špičkových pracovišť zaměřených na nízkouhlíkové technologie.

Video si můžete pustit 

">ZDE.

„V této budově bychom rádi ukázali různé principy, jak se vyrovnat s dekarbonizací v regionu. Tedy jak nahradit fosilní paliva novými, nízkouhlíkovými zdroji, které nezatěžují životní prostředí,“ uvedl Stanislav Mišák, ředitel Centra, které spadá pod Vysokou školu báňskou - Technickou univerzitu Ostrava.

Výstavba výzkumného polygonu, jak budovu vědci nazývají, vyšla na víc než 330 milionů korun. Z toho 208 milionů šlo z Operačního programu OPPIK, a přes 60 procent byla dotace.

Cílem Centra není pouze vědecký výzkum, ale zejména jeho přenos do praxe. Laboratoře vytvářejí prototypová a poloprovozní řešení, která přebírají firmy z aplikačního sektoru.

Vedle univerzitního výzkumu podporuje město také moderní výuku na školách. Například na soukromém gymnáziu Hello pomocí peněz od města pořídili několik desítek headsetů s virtuální realitou a některé předměty se vyučují přímo v ní. Studenti například komunikují v angličtině s umělou inteligencí, nebo zkoumají geografii s pomocí 3D zobrazení hor třeba v Norsku, Jihoafrické republice i jinde.

„Virtuální realita žáky víc baví a díky silnějšímu zážitku si toho i více zapamatují,“ řekla Lenka Nekorancová, projektová manažerka soukromé ZŠ a gymnázia Hello.

Škola navíc plánuje vytvářet vlastní výukový obsah pro virtuální realitu s pomocí 360stupňových kamer. Na projektu spolupracuje v rámci programu Erasmus také se zahraničními kolegy ze Španělska, Itálie i odjinud.

Cílem dotací města do moderních technologií, inovací a vědy je přetvořit tvář regionu a posílit jeho konkurenceschopnost i atraktivitu pro mladé lidi, investory a technologické firmy.