
Elita české mixologie má svého šampiona: Luca Cerqueglini ovládl World Class 2025 a míří na světové finále do Toronta
Jedenáctý ročník nejprestižnější barmanské soutěže v České republice, Diageo Reserve World Class, pořádaný společností STOCK Plzeň-Božkov, vyvrcholil ve čtvrtek 5. června ve zrekonstruované Fantově budově, v samotném středu Prahy. Vítězem se stal Luca Cerqueglini, který tak získal titul World Class Bartender of the Year 2025 a bude reprezentovat Českou republiku na světovém finále v Torontu na přelomu září a října.
Finálový večer se odehrál ve Sloupovém sále Fantovy budovy, unikátním prostoru na pražském hlavním nádraží. Vysoké stropy a historické sloupy s původní keramickou mozaikou vytvořily důstojné a zároveň inspirativní prostředí pro české finále nejprestižnější barmanské soutěže. Finále se zúčastnilo 12 nejlepších barmanů a barmanek z celé České republiky, kteří postoupili z náročného semifinále konaného v dubnu v pražském baru Forbína.
O letošním vítězi rozhodla dvojice mezinárodních porotců, kteří patří mezi výrazné osobnosti světové barové scény a mají zkušenosti i z globálních finále World Class. Adrián Michalčík, vítěz světového finále World Class 2022, známý pro svůj inovativní a precizní přístup k mixologii. Po jeho boku usedla australská barmanka Millie Tang, která je výraznou osobností světové scény a hlasitou zastánkyní udržitelnosti a pohostinnosti.
Vítězem může být jenom jeden
Ačkoliv všichni soutěžící předvedli vynikající výkony a prošli dlouhou cestou až do samotného finále, titul World Class Bartender of the Year si nakonec odnesl Luca Cerqueglini.
„Bylo to jako sen, když jsem uslyšel své jméno. Soutěže jsem se účastnil už popáté a letos jsem do toho šel bez velkých očekávání. Chtěl jsem si tu cestu prostě užít a nemyslet na cíl. O to víc mám z vítězství radost. Jsem velmi hrdý, že mohu reprezentovat Českou republiku na světovém finále v Torontu. Je to nádherný pocit.“ uvedl Luca Cerqueglini.
Nyní ho čeká příprava na světové finále v Torontu, které se bude konat od 29. září do 3. října, kde bude hrdě reprezentovat Českou republiku mezi absolutní světovou špičkou.
Letošní finále přineslo několik novinek. Poprvé měli hosté možnost ochutnat finálové koktejly přímo během večera, což vytvořilo bezprostřední spojení mezi soutěžícími a publikem. Tato interaktivní forma prezentace byla velmi pozitivně hodnocena jak ze strany hostů, tak soutěžících.
„Každý finalista si zasloužil uznání, ale skutečný úspěch spočívá v neustálém učení a posouvání vlastních hranic. Právě tato filozofie je základem naší soutěže, a letos ji Luca dokonale naplnil.“ uvedl Pavel Mandrla, ambasador soutěže Diageo Reserve World Class.
Cesta do finálového večera
Po několika nominačních kolech postoupilo do národního finále dvanáct nejlepších, jejichž schopnosti prověřily tři tematicky odlišné disciplíny zaměřené na kreativitu, příběh značky i práci s moderními technikami. Klíčovou roli v této fázi sehrála tequila Don Julio, která dominovala jako hlavní ingredience. Jedna z výzev pak obrátila pozornost do budoucnosti a vyzvala soutěžící, aby s pomocí technologií a inovativních metod vytvořili koktejl, který nejen zaujme formou i chutí, ale zároveň podtrhne charakter zvolené značky z portfolia Diageo Reserve.
Do závěrečného finálového večera postoupilo pět nejúspěšnějších soutěžících, jejichž finálové drinky vycházely z prémiových značek portfolia Diageo Reserve, jako jsou Zacapa Solera, gin Tanqueray No. Ten, Singleton 12YO, Johnnie Walker Black Label 12YO nebo Don Julio Blanco. První disciplína byla koncipována tak, aby co nejvěrněji odrážela reálné podmínky běžného barového provozu, při níž soutěžící připravovali sérii koktejlů, včetně nealkoholického servisu. Druhá výzva pak patřila volné reinterpretaci ikonického koktejlu Martini s vodkou Ketel One, přičemž porota hodnotila originalitu, udržitelnost i vizuální zpracování. O vítězi rozhodl součet bodů ze všech soutěžních kol.
Ocenění Jana Plecháče
Vítěz obdržel originální cenu navrženou designérem Janem Plecháčem, který tak již počtvrté vytvořil jedinečné ocenění pro soutěž World Class. Letos se koncept od předchozích let výrazně lišil. Inspirací nebyla alchymie ani prchavost okamžiku, ale uvědomění, jak nepatrné rozdíly rozhodují mezi špičkovými soutěžícími „Čím déle soutěž sledujeme, tím víc si všímáme, jak vyrovnaní všichni finalisté jsou. Každý z nich patří do absolutní špičky a často rozhodují jen drobné nuance. Někdy stačí jediná kapka ingredience navíc, a právě ta určí vítěze,“ popsal Jan Plecháč. Její zpracování pak odráží spojení dvou světů, jako je tradice a inovace. Spodní část z mosazi v barvě zlata vznikla pomocí starého řemesla kovotlačitelství, zatímco vrchní část byla vytvořena pomocí speciální technologie 3D tisku, která umožňuje plynulý přechod mezi modrou a zelenou barvou. Tento kontrast mezi ručním zpracováním a moderním přístupem nejen podtrhuje symboliku soutěže, ale také má oslovit mladší generaci, kterou chce World Class více vtáhnout do dění.