Dopadová studie pro novou “stanici metra u Řípu”

Plánovaný Terminál vysokorychlostní trati v Roudnici nad Labem, přezdívaný „stanice metra u Řípu“, bude stavbou strategického významu. Její územní dopady však dosud nebyly komplexně vyhodnoceny. Sdružení Měst a Obcí Koridor D8 (SMO KD8) proto iniciovalo výzvu k pořízení dopadové studie, která získala podporu 29 měst a obcí i mimo svou členskou základnu. Města a obce požadují komplexní analýzu dopadů na dopravu, životní prostředí i socioekonomický rozvoj, aby mohly zodpovědně plánovat další rozvoj již tak enormně zatíženého území a chránit či zlepšovat kvalitu života místních obyvatel.
 

Terminál Roudnice VRT: Stavba, která změní celý region
Plánovaný Terminál Roudnice VRT přinese do regionu příležitosti, ale i výzvy. Zkrácení dojezdu do centra Prahy na 19 minut, plán na 3 000 parkovacích míst a navazující dopravní síť výrazně promění každodenní život v celém území. Změny se však nedotknou jen Roudnice a regionu Podřipska. V důsledku lepší dostupnosti se zásadně promění i role současných železničních stanic v Bohušovicích, Lovosicích a Litoměřicích, odkud se obyvatelé nově dostanou do Prahy za méně než 30 minut.

„Považujeme za zcela zásadní, že územní dopady výrazného zkrácení dojezdové doby z Ústeckého kraje do Prahy dosud nebyly nijak prověřeny. Dochází přitom k zásadnímu propojení dvou krajů, které se dnes nachází na opačných koncích ekonomického spektra – Praha jako nejbohatší, Ústecký kraj jako jeden z nejchudších. Právě zodpovědné plánování může pomoci tyto rozdíly zmírňovat a udělat z plánovaného Terminálu skutečnou rozvojovou příležitost pro celé území,“ vysvětluje Martin Klečka, předseda SMO KD8. 

Kromě dopravních proměn obce upozorňují také na rizika otevření nových ložisek stavebních surovin, která by mohla negativně ovlivnit okolní krajinu.

Proč obce trvají na dopadové studii?

Obce, které se ke společné výzvě připojily, dopadovou studii vnímají jako nezbytný krok k tomu, aby bylo možné kvalifikovaně rozhodovat o rozvoji území. Zásadní je pro ně také to, aby studie vznikala v přímé spolupráci s dotčenými obcemi a dalšími aktéry v území.

Dopadová studie by se podle obcí měla zaměřit na tři klíčové oblasti:

  • život obyvatel, tzn. otázky zaměstnanosti, bydlení, školství, občanské vybavenosti, mobility a celkové konektivity regionu. 
  • krajina a osídlení, kde je třeba posoudit krajinné parametry, prostupnost území a dopady na ekosystémové služby. 
  • dopravní a technická infrastruktura, tedy například návaznost na stávající dopravní síť, kapacitní nároky a nutnost dalších investic.

Sdružení Měst a Obcí Koridor D8 (SMO KD8) není odpůrcem výstavby VRT, ale požaduje, aby byla celá trasa transparentně a participativně projednána. Zároveň je nezbytné její komplexní posouzení – s ohledem na územní rozvoj, krajinu i dopady na obce. Hlas regionu zní jasně. Nyní je na Ministerstvu dopravy, zda jeho volání vyslyší.

Výzva byla 19. 6. 2025 doručena Ministerstvu dopravy.