
Žaloba u VRT v Ústeckém kraji jako poslední možnost – stát selhává v dialogu s obcemi
Sdružení měst a obcí KORIDOR D8 (SMO KD8) a obec Přestavlky společně podaly v pátek 18. 7. 2025 žalobu na 5. aktualizaci Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje*.
Oba subjekty dlouhodobě Správu železnic a Ústecký kraj upozorňují na vážná rizika, která přinese neřešený souběh vysokorychlostní trati (VRT) a dálnice D8 a nevyhodnocení dopadů Terminálu Roudnice VRT. Jejich podněty jsou však zcela ignorovány. Ačkoli je žaloba podaná na Ústecký kraj, je snahou získat pozornost i dalších odpovědných orgánů. „Na rozdíl od vedení Správy železnic si nemyslíme, že je žaloba běžným prostředkem komunikace. Ale když selže všechno ostatní, nezbývá než použít právní nástroje. A právě v takové situaci jsme se ocitli,“ říká předseda SMO KD8 Martin Klečka.
SMO KD8 v řízení vystupuje jako:
- zástupce obcí Mnetěš a Straškov, které podaly námitky proti návrhu 5. aZÚR ÚK,
- zástupce veřejnosti – na základě zmocnění od 226 obyvatel obce Mnetěš (přes 50% občanů starších 18ti let).
Obec Přestavlky je samostatným účastníkem řízení.
Hlavními důvody žaloby jsou: nevyhodnocení dopadů Terminálu Roudnice VRT a jeho návaznosti na trať č. 090
Terminál bude mít zásadní dopad nejen na Roudnici , ale i na nádraží v Bohušovicích, Lovosicích, a Litoměřicích. Přesto nebyl v rámci 5. aZÚR posouzen ani samostatně, ani ve vztahu k širšímu území. Samosprávy zastávají názor, že VRT může být motorem udržitelného rozvoje pouze tehdy, bude-li okolí stanic plánováno jako kompaktní, dopravně dostupná zástavba. I odborná veřejnost se shoduje, že bez koordinace (minimálně na krajské úrovni) hrozí expanze tzv. sídelní kaše.
2️ nevyhodnocení souběhu VRT a dálnice D8 v ochranném pásmu NKP Říp
Například v úseku Mnetěš–Vražkov–Straškov dochází ke kumulaci dvou liniových staveb v mimořádně prostorově stísněném území přímo pod horou Říp – přičemž obce Vražkov a Straškov zde dělí pouhých 550 metrů. Přesto nebyl vyhodnocen žádný synergický vliv na blízké obce, krajinný ráz ani ochranné pásmo NKP Říp. Paradoxem je, že ani v architektonicko-krajinářské studii nebyla lokalita identifikována jako problematická. Nejen to vyvolává otázky o kvalitě zpracovaného dokumentu. Neřešením synergických vlivů navíc stát riskuje ztrátu možností evropského financování projektu.
Zásadní selhání Správy železnic, mlčení státu
Podání žaloby je důsledkem dlouhodobého ignorování závazků, které starostům obcí opakovaně veřejně přislíbil ministr dopravy Martin Kupka. Ani přes písemná upozornění ministra, že Správa železnic neplní jeho sliby a dotčené území ztrácí důvěru v dobrou vůli investora i státu, zůstává vše při starém. Největší brzdou realizace VRT je neschopnost na straně investora – Správy železnic.
A přesto je součástí žaloby i návrh smíru. Žalující strany (obec Přestavlky a SMO KD8) jsou otevřeny mimosoudnímu řešení za předpokladu zpracování dopadové studie Terminálu Roudnice VRT a přepracování architektonicko-krajinářské studie.
„Je dlouhodobě neudržitelné, aby sliby ministra Kupky dané obcím Správa železnic neplnila. Věříme, že žaloba je jasným signálem, že situace je opravdu vážná a je nutné jí začít neprodleně řešit. Pokud budu sliby ministra Kupky plněny, jsou obce žalobu připraveny stáhnout,“ uzavírá Martin Klečka z SMO KD8.
Sdružení Měst a Obcí Koridor D8 (SMO KD8) není odpůrcem výstavby VRT, ale požaduje, aby byla celá trasa transparentně a participativně projednána. Zároveň je nezbytné její komplexní posouzení – s ohledem na územní rozvoj, krajinu i dopady na obce.
*Zákon stanoví, že o aktualizaci zásad územního rozvoje (ZÚR) rozhoduje zastupitelstvo kraje mj. na základě externího návrhu, který může vzejít např. ze strany oprávněného investora (např. Správy železnic)