
Jak vybrat základní školu? Ředitel roku radí, na co se zaměřit
Máte doma předškoláka? Pokud chcete pro svého budoucího prvňáčka prozkoumat více možností a nespoléhat se automaticky na spádovou školu, budete toho muset zvážit mnoho. Jak poznat dobrou školu, kam bude váš potomek chodit rád a kde se naučí vše podstatné? Svá doporučení sdílí Jan Voda, ředitel bilingvní základní školy Fostra Elementary a držitel ocenění Ředitel roku 2024. Jan Voda je zkušený pedagog a lídr v oblasti moderního vzdělávání. Zaměřuje se na inovativní přístupy k výuce, rozvoj kritického myšlení a budování školního prostředí, které podporuje kreativitu a individuální růst.
Bezpečné prostředí je základ
Škola musí být místem, kde se dítě cítí v bezpečí. Hledejte takovou, která ke každému dítěti přistupuje jako k individuální osobnosti, pracuje s ním podle jeho potřeb a maximálně ho podporuje. Samozřejmostí by měla být propracovaná prevence nežádoucích jevů, jako je šikana. „Dobrou školu poznáte ne podle toho, co o sobě říká, ale co skutečně dělá. Tedy například jak předchází problémům nebo je řeší,“ myslí si Jan Voda. Podle něj není od věci ani dát na doporučení od přátel, kteří už s danou školou mají zkušenosti. Naopak komentáře na sociálních sítích je potřeba brát s rezervou. „Zásadní je ale pocit dítěte ze školy. Vezměte svého potomka na den otevřených dveří. U nás děláme pro zájemce modelové vyučování, takže hned vidíte dítě v interakci s učiteli i ostatními dětmi a poznáte, jestli mu prostředí vyhovuje a je tam ve svém živlu,“ doporučuje Jan Voda.
Rozvoj na míru
Každé dítě je jedinečné, což by škola měla respektovat a rozumět všem odlišnostem. Škola nemůže být jedna velikost, která padne všem. Proto je porozumění vývojovým potřebám každého dítěte prvořadý úkol školy, aby mohlo být vyučování nenásilné, laskavé a zároveň důsledné. „Pomáháme dětem objevovat a rozvíjet silné stránky a zájmy, podporujeme jejich zvídavost a kreativitu a učíme je dovednostem, které jim umožní naplnit své možnosti a dosáhnout úspěchu v životě. Přispívá k tomu i to, že je u nás ve výuce přítomný i pedagogický asistent, který spolu s učitelem vede tandemovou výuku a pomáhá dětem se školními i mimoškolními aktivitami,“ říká Jan Voda s tím, že dítě v sobě své silné stránky během školní docházky teprve objevuje. „První stupeň základní školy má být takovým hřištěm, kde si dítě leccos vyzkouší. Do té doby nikdo neví, jestli bude studijní typ a jaká další cesta mu bude vyhovovat. Proto nemá příliš smysl školu rovnou vybírat podle její úspěšnosti při přechodu na víceletá gymnázia,“ doplňuje Jan Voda.
Nezůstala škola v minulém století?
Na dětství včetně školy většinou vzpomínáme v dobrém, to horší spíš zapomínáme. Od školy, kam bude chodit vaše dítě, byste ale neměli chtít, aby se té z vašich vzpomínek podobala. Tím byste ji jen utvrzovali v tom, že se nemá měnit. Dobrá škola se ale právě naopak přizpůsobuje vývoji společnosti, reflektuje její potřeby, stejně jako proměnu dětí. Dovednosti ze základní školy provází člověka po celý život. V této fázi by se proto dítě mělo naučit to, co mu umožní průběžně reagovat na rychlé proměny světa kolem něj. Škola by si to měla uvědomovat a připravovat žáky na život ve 21. století. „Kreativita, schopnost spolupráce, kritické myšlená, digitální gramotnost – to vše dítě využije, ať jeho kroky povedou kamkoli,“ myslí si Jan Voda. Stejně tak je pro děti důležité věřit si, samostatně se rozhodovat, nebát se pouštět do nových věcí, dělat chyby a učit se z nich.
Dostat dobrého učitele má být pravidlo
Učitelky a učitelé, kteří umí děti motivovat a učit je s respektem k jejich individualitě, hrají v jejich životě klíčovou roli. Přitom jen málokterá instituce dokáže předem garantovat, kdo konkrétní bude vaše dítě učit. Správná škola by měla přijímat jen takové učitele, aby u všech mohla zaručit určitý standard kvality a aby tedy nebylo příliš důležité, ke kterému z nich se dítě dostane. Kdo je ale kvalitní učitel? „Je to někdo, komu na jeho práci záleží a jen nejede v zajetých kolejích, ale snaží se být každý den lepší,“ myslí si Jan Voda.
Angličtina nemá být cizí
Angličtina otevírá celý svět a je jedním z předpokladů budoucího uplatnění ve spoustě oborů. Setká se s ní dítě pouze při pár hodinách jazyka týdně, takže ji bude dál považovat za cizí? Nebo v angličtině budou probíhat i jiné předměty a další činnosti, takže si váš potomek tento jazyk skutečně osvojí? „V naší škole nabízíme přirozené česko-anglické prostředí. Polovinu předmětů vyučují rodilí mluvčí v angličtině, v tomto jazyce také probíhá družina, školní besídky a spousta jiných aktivit, což je při osvojení angličtiny neocenitelné,“ uzavírá Jan Voda.