
Olomoucká černá komedie Kati baví publikum a občas jde na ostří nože
Moravské divadlo Olomouc uvedlo v pátek 10. října premiéru hry Kati, což je dílo veleúspěšného britského dramatika a režiséra Martina McDonagha. Slavná inscenace, oceněná Olivier Awards, která je charakteristická drsným humorem a směsicí napětí a vtipu, režíroval režisér David Vyhnánek. I když v hlavní roli dominuje Zdeněk Julina, výborně hraje kompletní herecká sestava.
Černá a drsná komedie se odehrává v polovině 60. let minulého století, kdy byl v Anglii zrušen trest smrti. Právě vysloužilý kat Harry Walde (vynikající Zdeněk Julina), místní oslavovaná "celebrita" a hospodský v severoanglickém městě Oldhamu, je nucen nové situaci čelit, navíc se mu ztratí jeho pubertální dcera Shirley (Iva Kruntorádová).
Vyhnánkova inscenace drží pohromadě i díky rockové hudbě, kterou jistí mezi obrazy olomoucká skupina Hazydecay (Adam B. Sychrow, Libor Líčko Navrátil, Marek Porubský/Jakub Zeman a Jan Kurial) a vnáší na jeviště napětí a tajuplnost. Atmosféra houstne a mísí se s černým humorem, za což může i překlad Ondřeje Sokola stejně jako kvalitní herecká práce.
Výborná je Romana Julinová v roli Alice, manželky Harryho putyky. K vděčným postavám, které dělají olomoucké Katy olomouckými Katy, patří bezesporu spolehliví hráči Marek Pešl, Tomáš Krejčí, Roman Vencl, Jaroslav Krejčí, Jan Vrbacký, Petr Vaněk, Pavel Hekela nebo Jan Ťoupalík. Baví publikum a občas jdou na ostří nože.
Příběhy, které píše život, bývají smutné, veselé i kruté, což je autentický příběh Martina McDonagha, který se hraje po celém světě. V Česku jej uvedl prvně před devíti lety Činoherní klub Praha v překladu a režii Ondřeje Sokola a inscenace se setkala s ohromným ohlasem. Úspěch bych přál rovněž olomouckému nastudování. I když jde o tu samou hru a není to ani tradiční detektivka, má mnoho záchytných bodů pro diváka.
Fungl novou inscenaci režíroval pro Moravské divadlo Olomouc již zmíněný David Vyhnánek, kmenový režisér a dramaturg ostravského divadla Mír, a měla by se běžnému publiku líbit. Celý příběh se točí kolem alkoholu, černého humoru a trestu smrti, což jsou témata, které ve společnosti budou rezonovat kdykoliv. Jak by ne.
Robert Rohál
Foto archiv MDO